AcasăMediaImbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare
sound by Jbgmusic

MEDIA

Imbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare intre Calarasi si Braila

Prin derularea acestui proiect, SUPERQUATRO GRUP a finalizat sau are in curs de executie, la data redactarii prezentului material, o serie de lucrari hidrotehnice de anvergura, acestea fiind efectuate in albia fluviului Dunarea, intre Calarasi (km 375) si Braila (km 175), acest sector fiind parte integranta a coridorului de transport Pan-European nr. VII.

Prin punerea in opera a proiectului denumit generic “Imbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare intre Braila si Calarasi si masuri complementare” se urmareste realizarea urmatoarelor cerinte:

  • redistribuirea debitelor si ameliorarea fenomenelor de "imbatranire" ale sectorului din Dunarea Veche, pe portiunea cuprinsa intre Calarasi si Braila;
  • cresterea disponibilitatii apei in situatii de ape mici si medii;
  • asigurarea unor parametri normali navigatiei fluviale in zona - in situatii de ape mici si medii, respectand recomandarile Comisiei Dunarii - o adancime minima de navigatie de cca. 2,5 m ENR, precum si o latime a canalului navigabil de 180 m;
  • realizarea unei conectivitati rapide intre fluviul Dunarea si Canalul Dunare – Marea Neagra, fara a mai fi necesara devierea navigatiei pe ruta secundara Bala – Borcea, situatie ce implica parcurgerea unei distante suplimentare de 105 km in conditii de navigatie dificila;
  • reducerea sedimentelor totale transportate pe sectorul de Dunarea Veche, cu reducerea corespunzatoare a volumelor de dragaje de intretinere.

Lucrarile hidrotehnice executate de SUPERQUATRO GRUP in punctele critice Ostrovu Lupului si Epurasu, in conformitate cu documentatia tehnica, au constat in: 

a) Punctul critic Ostrovul Lupului 

  • Prag de fund – cu rolul de a favoriza o alta distributie a debitelor in situatii de ape mici sau medii (perioade secetoase)- executat la intrarea pe Bratul Caleia;
  • Aparari de maluri executate in zona cap amonte  Ostrovul Lupului si maluri (km 197+000 – km 195+000), fiind urmarite urmatoarele scopuri: stabilitatea lucrarilor hidrotehnice proiectate, in vederea reducerii fenomenului de eroziune provocate de cresterea locala a vitezelor; protejarea digurilor de aparare existente impotriva inundatiilor;
  • Dragaj de curatire a senalului navigabil la Ostrovul Lupului (km 197 – km 194) in vederea asigurarii adancimii de navigatie, in concordanta cu recomandarile Comisiei Dunarii.

b) Punctul critic Epurasu

  • Dig de dirijare submersibil la ape mari, pozitionat transversal pe Bratul Epurasu;
  • Dragaj de curatire a senalului navigabil la Caragheorghe pentru asigurarea adancimii de navigatie pe senalul navigabil in conformitate cu prevederile Comisiei Dunarii.

Pentru realizarea lucrarilor hidrotehnice mentionate anterior, SUPERQUATRO GRUP a angrenat o echipa complexa de specialisti si personal de productie, dar si o baza importanta de utilaje terestre si navale. 

Astfel, pentru executia lucrarilor pe apa s-au utilizat:

  • macarale plutitoare echipate cu greifer;
  • impingatoare si remorchere de manevra;
  • barje destinate transportului de piatra;
  • gabare de diferite capacitati;
  • bacuri motoare pentru efectuarea manevrelor locale;
  • pontoane dormitoare destinate asigurarii conditiilor de viata a personalului angajat in executia lucrarilor;
  • complexe de dragaj formate din dragi de diferite capacitati;
  • salande destinate transportului materialului rezultat in urma lucrarilor de dragaj.

In paralel cu utilizarea navelor si unitatilor navale enumerate mai sus, pentru efectuarea lucrarilor de constructie de la uscat, s-au utilizat:

  • buldoexcavator;
  • buldozer pe senile;
  • excavatoare de diferite dimensiuni (cu brat lung si cu brat normal), functie de specificul lucrarilor;
  • manipulator cu brat lung.

Mai trebuie precizat ca, in afara de personalul si utilajele implicate in executarea propriu-zisa a lucrarilor, un accent deosebit s-a pus pe asigurarea logisticii necesare functionarii santierelor, mai ales ca accesul in zona Bratului Epurasu se poate face exclusiv pe apa, accesul terestru existand numai pana in localitatile Izvoarele sau Oltina.