AcasăMediaDislocarea epavei Pasagerului Transilvania
sound by Jbgmusic

MEDIA

Dislocarea epavei Pasagerului "Transilvania"

"Transilvania" a fost una dintre navele de lux ale flotei maritime romanesti. Motonava a intrat in dotarea flotei romanesti in iunie 1938, fiind construita la santierele "Burmeister&Wain" din Copenhaga.

A. Istoric:

"Transilvania" a fost una dintre navele de lux ale flotei maritime romanesti. Motonava a intrat in dotarea flotei romanesti in iunie 1938, fiind construita la santierele "Burmeister&Wain" din Copenhaga. Motonava Transilvania avea corpul din oţel nituit, 3 punţi, 2 motoare Diesel în 2 timpi, 12 cilindri, 2 elice, puterea totală de 23.000 C.P si următoarele caracteristici :

  • lungime (L max.) = 132 m.
  • lăţime (Bmax.) = 17.6 m.
  • pescaj max. = 5,75 m.
  • înălţime de construcţie = 8,50 m.
  • greutatea navei goale = 5.160 to.

In anii ce au urmat, motonava Transilvania a efectuat croaziere de lux pe Marea Neagra si Mediterana; cabinele Transilvaniei puteau gazdui la standardele de lux ale vremii 412 pasageri. Datorita serviciilor sale ireprosabile, conditiilor de confort, înaltei calificari a echipajului, toate locurile motonavei erau în permanenta ocupate. Firmele turistice internationale apelau în mod curent la nava româneasca, pentru organizarea de croaziere, inainte si dupa cel de-al doilea razboi mondial, pana in anul 1975. 

Intre anii 1957 si 1975 a efectuat croaziere pe Marea Mediterana, timp in care Transilvania si-a capatat renumele de "Lebada Mediteranei".

In 1975, a acostat la Dana 26 din Portul Constanta, unde urmau sa i se faca reparatii capitale, intarziate din cauza lipsei de fonduri.

Pe 15 martie 1979, s-a decis sa fie adusa la Galati, unde specialistii de la ICEPRONAV urmau sa transforme amenajarile initiale ale navei, la noi standarde. Doua zile mai târziu, la 17 martie, a ajuns la Galati si a fost acostata în dreptul restaurantului "Valurile Dunarii". 

A stat aici vreo doua luni de zile, fiind punct de atractie pentru locuitorii orasului. Apoi, a fost mutata în aval, la Danele de nisip nr.17/18 (kilometrul 150). In toamna anului 1979, apele Dunarii au scazut foarte mult, fapt ce a avut ca urmare sprijinirea acesteia pe prismul de anrocamente de la baza cheului.

Odata cu scaderea zilnica a cotelor Dunarii, crestea presiunea pe prismul de anrocamente, crestere care a culminat cu dezintegrarea acestuia sub greutatea navei, cu ruperea legaturilor de la mal si rasturnarea acesteia pe bordul babord, actiune care a antrenat pietre din prism si primul rand de piloti de la baza pereului.

B. Derularea lucrarilor de dislocare a epavei Transilvania:

In anul 2008, la 29 de ani de la scufundarea navei Transilvania, in zona danelor fluviale 17/18, in portul Galati, Administratia Porturilor Dunarii Maritime SA a contractat cu SC SUPERQUATRO GRUP SRL in calitate de executant, operatiunea de dislocare a epavei pasagerului Transilvania.

Lucrarile s-au derulat pe parcursul a 2 (doi) ani si 3 (trei) luni din care efectiv au fost utilizati doar 1 (un) an si 5 (cinci) luni, diferenta reprezentand conditii meteorologice nefavorabile cauzate de variatii bruste a cotelor apelor Dunarii si temperaturi scazute.

De mentionat faptul ca, la data intocmirii ofertei tehnice, epava era acoperita cu vegetaţie puternic dezvoltata si cu aluviuni cu o componenta eterogena formata din arbori, radacini, parame metalice si vegetale, resturi de ambarcatiuni si cantitati insemnate de minereuri diverse provenite de la barjele operate in zona, iar din Caietul de Sarcini reiesea ca 40% din epava fusese indepartata in anul 1983, cand s-a initiat taierea cu sudura a partii corpului navei aflat deasupra apei. La scurt timp dupa inceperea lucrarilor de defrisare si decolmatare, au inceput sa fie evidentiate adevaratele dimensiuni ale epavei; in paralel cu desfasurarea lucrarilor, executantul a facut propriile masuratori, a solicitat expertize si, cand a devenit evident ca realitatea este cu totul diferita, a informat beneficiarul in legatura cu aceste neconformitati care de fapt se materializau prin:

  • corpul epavei conform masuratorilor era cu 50% mai mare decat se notificase in Caietul de Sarcini.
  • incarcatura epavei cu aluviuni era de 100% fata de 66,67% cat era stipulat in Caietul de Sarcini.
  • volumul materialului dragat din epava si de pe conturul acesteia era cu 300% mai mare decat se notificase in Caietul de Sarcini.
  • existenta unor lucrari hidrotehnice (epiuri) sub nava, nespecificate in Caietul de Sarcini.
  • cantitati mari de piatra bruta din prismul de anrocamente antrenate sub epava.

Aceste realitati au impus executantului modificarea solutiei tehnice initiale. S-a renuntat la subtraversarea epavei cu traine, la utilizarea cablului diamantat pentru taiere si au inceput pregatirile pentru utilizarea unor tragatoare hidraulice de 300 tf fiecare. Au fost proiectate si executate 4 (patru) ancore speciale si in luna iunie 2009, primele 2 (doua) tragatoare au inceput sa functioneze. Pentru a castiga timp in intervalul martie-iunie 2009 au fost debitate 2 (doua) sectiuni in zona prova, utilizand macarale plutitoare si lant naval.  

Pe toata durata executarii lucrarilor de dislocare a epavei, operatiunile de decolmatare au continuat, fiind executate atat manual prin dezbatere cu tarnacopul, cat si folosind pompe de dragaj sau macarale cu greifer; materialul dragat a fost incarcat in salande hidroclap, transportat si deversat in zona indicata de AFDJ RA Galati.

Incepand cu luna iunie 2009, cu ajutorul scafandrilor si al dispozitivelor de tragere au fost pregatite pentru taiere 6 sectiuni; de fapt, scafandrii au montat trainele, iar cu tragatoarele au fost trase pe pozitie lanturile de calibru 76 care urmau sa execute taierea. Operatiunile de taiere s-au derulat fara probleme; in zonele cu densitate de metal mare, tragatoarele au functionat la putere maxima (2 x 300 tf).  

Pe timpul ridicarii din apa a celor 2 (doua) sectiuni din prova epavei, s-a constatat ca uzura corpului fusese accentuata de cei 30 de ani sub apa; tablele aveau zone subtiate (de curentul apei si aluviuni) pana la consistenta unei foi de hartie, niturile subtiate jucau in gaurile tablelor pe care le fixau, iar taierea bordului tribord in anii 1983 a facut ca blocsectiile debitate sa nu mai aiba nici o consistenta. 

In carligul macaralei, sub propria greutate, sectiunile s-au dezmembrat in zeci de bucati. Aceasta realitate a fortat executantul sa dea o mai mare atentie operatiunii de tragere catre mal a sectiunilor debitate, fapt pentru care a fost uniformizat fundul albiei cu un strat de piatra bruta, impanat cu piatra sparta peste care s-a montat un sistem de panouri prefabricate din beton armat, sectiunile fiind trase la mal pe acest plan inclinat.

Aplicand aceste completari la tehnologia de ranfluare, executantul a reusit sa finalizeze operatiunea de dislocare a epavei Transilvania din danele 17/18, prin apropierea catre mal a tronsoanelor debitate din aceasta, incarcarea lor in barje si predarea catre Beneficiar; cantitatea totala de material rezultat din dezmembrarea epavei a fost de 3723,84 tone.

Riscul deversarii accidentale cu hidrocarburi din epava a fost prevenit datorita masurilor luate la timp si pe toata durata executiei lucrarilor. Este bine de stiut ca din epava au fost scoase si predate catre CN APDM SA 15 mc de resturi de hidrocarburi, pe parcursul derularii lucrarilor fiind utilizati 500 ml de baraj absorbant, 2800 kg de material absorbant si 250 litri de detergent biodegradabil.

C. Intreruperea efectiva a lucrarilor de dislocare a epavei.

Pe parcursul derularii lucrarilor de dislocare, o perioada de peste 10 luni de zile, executantul s-a confruntat cu conditii meteo extreme care au insemnat de multe ori o grea incercare pentru scafandrii implicati in aceste operatiuni, datorita vizibilitatii reduse la 0 si a obstacolelor transportate de apa (radacini, copaci intregi, obiecte antrenate de apa de pe mal, sloiuri de gheata etc.) in conditii de cote mari ale apelor Dunarii. De multe ori aceste conditii constituiau un obstacol chiar si pentru navele implicate in lucrari.

D. Finalizarea lucrarilor de dislocare a epavei:

Executantul a reusit sa depaseasca, intr-un interval de timp foarte scurt, greutatile cu care s-a confruntat si, pentru prima data in Romania, o lucrare de acest gen a fost finalizata cu succes.

Pentru prima data in Romania au fost utilizate dispozitive hidraulice de tragere; aceste dispozitive au fost concepute si realizate de o societate romaneasca - HYDRAMOLD IASI; de mentionat ca acest tip de dispozitive este utilizat pe plan mondial de cele mai cunoscute firme din lume.

Scafandrii implicati in operatiunile de dislocare a epavei au folosit pentru prima data la Dunare, pe timpul activitatii, sisteme de comunicatie Kirby-Morgan (sisteme ce permit legatura permanenta a scafandrului aflat in imersie cu punctul de comanda) si costume individuale usoare cu casca rigida.

Pe durata lucrarilor de dislocare a epavei a fost implicat un numar impresionant de utilaje si personal: 2 (doua) macarale plutitoare de 100 tf (ocazional), macara plutitoare de 32 tf (permanent), o macara plutitoare de 16 tf (permanent), 2 instalatii plutitoare de 5 tf echipate cu graifer si polip, 2 salande hidroclap pentru transport aluviuni, un remorcher de 600 CP, 3 gabare, 1 bac motor, 4 plute de lucru, 2 ambarcatiuni de serviciu, 1 ponton dormitor (baza echipei de scafandri), mai mult de 10 scafandri, peste 20 de muncitori cu diferite calificari.

De mentionat ca, daca pentru lucrarile de dislocare a epavei pasagerului Transilvania, de la semnarea contractului si pana la semnarea procesului verbal de receptie finala, au trecut 2 ani si 3 luni, in timp ce, pentru acelasi tip de lucrari, in vederea dislocarii epavei Rostock pe canalul Sulina au fost necesari mai bine de 5 ani, in conditiile in care operatiunea de dislocare a epavei Transilvania a fost finalizata de un singur executant, respectiv SC SUPERQUATRO GRUP SRL, iar lucrarile de dislocare a epavei Rostock pe canalul Sulina au fost angajate succesiv si abandonate de mai multe societati, lucrarea fiind finalizata de un consortiu reprezentat de renumita societate Titan, din USA.

Nota:
  • Acest material informativ este insotit de un set de fotografii cu imagini inedite din timpul lucrarilor care poate fi vizualizat la adresa www.marinarii.ro.
  • Cei interesati de anumite aspecte din timpul lucrarilor pot solicita mai multe informatii accesand: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. .

Materialul a fost elaborat de colectivul SC SUPERQUATRO GRUP SRL GALATI.